Képzelj magad elé egy kopasz, borostás, mosolygós szemű, sportos pasit! /Ne a képet nézd! :-)/ Szinte mindig baseball sapkát visel. Olyan jó fej fajta… De azért van valami csibészség a szemében… Nyugi, nem lényegültem át társkereső oldallá, csak szerettem volna, ha magad előtt látod bejegyzésem főhősét. Tényleg egy hős. A neten gyakran fekete kempó ruhában szerepel; mivel kempó edző (is). Egyébként owis apukatársam. És sok sales tréningem hőse. Egy igazi Crash test dummy: vele fejlesztettem tökélyre új módszeremet, ahol a tréningek végén profi ügyféllel tárgyalhatnak a résztvevők – kipróbálandó, amit tanultak. Az én hősöm olyan, mint egy jófajta sampon: 3 az 1-ben – ült már ügyfél oldalon (volt CFO), értékesítő oldalon (kereskedelmi igazgatóként, KKV vállalkozóként) és végül még képzett coach is. Az anyját! (Na, őt nem ismerem. ;o)
Szóval, ő kezdett el sztorizni az egyik tréningen arról, hogyan lehet kiütni a konkurenseket leendő ügyfelünk fejéből. Baseball ütő nélkül. Csak egy sztori, semmi más. (Steve Jobs után szabadon.)
„Egyik ismerősöm autókereskedő. Ő mesélte, hogyan csábította vissza a betérő potenciális ügyfeleket. Nem csinált mást, csak annyit mondott tesztvezetés előtt a kocsi kulcs átadáskor:
– Az autót teletankoltuk; vezessen nyugodtan. Egy jó autókereskedő mindig teletankkal adja át az autót az ügyfélnek.
A tesztkör után a látogató persze távozott. Számos más autószalonba is elment. Beszélgetett fűvel-fával. Sokféle autóba beült. A kormány mögé huppanással egyidőben ránézett a benzin szintre, és mindig eszébe villantak az első kereskedő szavai. Ugyanis Magyarországon az autópiacon az a szokás, hogy tesztvezetéskor NINCS tele a tank. Sőt, csont száraz. Nehogy má’ kéjutazásra menjen a kedves kuncsaft… Ettől a pillanattól kezdve ott zakatolt emberünk fejében, hogy ez nem is „igazi kereskedő”. Nem is tudott objektíven ítélkezni az autóról. Végül visszatért a fenti szalonba, ahol végre egy IGAZÁN JÓ autókereskedőtől vásárolhatott. És nem volt egyedül. Sokan tértek vissza (többek között) a teletankra hivatkozva.”
Hát így szólt a hősies történet. Ha megfogadjuk a tanulságot, saját sales-es történetünknek is hősei lehetünk. Csak a piaci versenyelőnyünket kell belevarázsolni egy mondatba, amikor éppen érzékeny pillanatban van ügyfelünk (ajánlat felvezetésekor, kifogáskor vagy a zárás során):
„Egy jó bank kinagyítja az apróbetűs részt.”
„Egy jó orvoslátogató nem mutogat unalmas prezentációkat.”
„Egy jó ingatlankereskedő kíváncsi a vásárlás okaira is.”
„Egy jó sales tanácsadó blogot ír…”
…Hősökről. Hősöknek. Hősködés nélkül. – Hősök tere. A neten. Hő, de laza befejezés… ;o)